HAASTATTELUT: RAYMOND THOMPSON JA HARRY DUFFIN

Sarjan käsikirjoittajien haastattelu

Haastattelu on suomennettu The Tribe Wikipediasta eikä sen alkuperäistä julkaisupaikkaa tiedetä. Kuinka Klaani sarja kehittyi? Kuka keksi Zoot nimen? Miksi päähahmot asuvat ostarilla? Mistä käsiteltävät aiheet keksittiin? Mikä oli Bob-koiran alkuperäinen nimi?

Mistä saitte idean Klaani sarjaan?

Raymond: Minua on aina kiinnostanut uudenlainen maailmanjärjestys, mikä luultavasti huokuu 60-luvulta, jolloin nuoriso vaikuttui musiikista, muodista ja poliittisestailmapiiristä. Vuosien mittaan, jokaisella sukupolvella, on ollut jonkinlaistakapinointia, tunnetta siitä, että aikuiset ovat jollain tavalla mokanneet ja että uusisukupolvi voi rakentaa paremman maailman. Klaani hautui ajatuksissani useita vuosia. Se on hieno tapa kuvata nuoriso rakentamassa maailmaa uudelleen omannäköisekseen.

Harry: Taianomainen hetki Ray Thompsonille. Yksi niistä lahjoista, joita kirjoittaja joskus saa, jos hän kuuntelee tarpeeksi tarkasti. Ei koskaan saa kyseenalaistaa sitä, mistä ajatus tulee. Pitää vain sanoa kiitos ja käyttää sitä.

Millainen prosessi Klaani oli lähtien ajatuksesta ja päätyen televisiosarjaksi? Kuinka ajatus laajennettiin ja kehitettiin sarjaksi?

Raymond: Minua on lähestytty menneisyyden onnistumisiin viitaten ja pyydetty kehittelemään uusia projekteja. Minua pyydettiin kehittelemään saippuasarjoja, mikä ei oikeastaan kiinnostanut minua. Nick Wilson kanava viideltä otti minuun yhteyttä ja pyysi kehittelemään sarjaa lapsille ja nuorille. Olen usein kuvaillut, että Klaanissa Mad Max kohtaa Neighbours sarjan tai Terminator kohtaa Home And Awayn. Nickin kannustava asenne rohkaisi minua kokeilemaan rajojani ja antamaan mielikuvitukseni kehittyä sarjaksi, jossa on särmää ja joka on ainutlaatuinen - vain mielikuvitus oli rajana - kunhan aiheet pysyivät totuudenmukaisina ja kuvastivat lasten ja nuorten maailmaa. Olin työskennellyt Harry Duffinin kanssa useaan kertaan. Ihailin hänen kirjoittajan taitojaan, mutta eniten ihailin hänen kiinnostustaan laatuohjelmien tuottamiseen. Uskoimme molemmat, että sen voi saavuttaa vakaumuksella ja jakamattomalla huomiolla. Mielestäni Harry olisi ideaali yhteistyökumppani. Harry jakaa kanssani rakkauden kirjoittamiseen ja luomisprosessiin. Ensin jaoimme ajatuksia ja sitten kirjoitimme ylös tiivistelmän ja hahmoja. Kokosimme kirjoittajatiimin ja aloimme keskustella perusteista. Kyseinen prosessi on palkitsevaa. Ei kestänyt kauan, kun Klaani alkoi muotoutua.

Harry: Kuinka kauan aikaa minulla on? Periaatteessa Ray ja minä heittelimme ilmaan hahmoja. Keskustelin kirjoittaja Mike Kennyn kanssa. Hän työskentelee läheisesti ikäluokan kanssa. Hän tietää teinien nykyasenteista. En itse ole (valitettavasti) enää kosketuksissa teinien elämään säännöllisesti, koska kaksi tytärtäni ovat aikuisia. Loimme perusteen, joka koostui vain sivusta tai kahdesta, hahmoista ja ensimmäisestä jaksosta, joka muuttui prosessin edetessä, kuten aina. Sitten kokosin yhteen kirjoittajia, noin kymmenen, ja kehittelimme tarinaa.

Mitä etenkin halusitte sisällyttää Klaanin kehitykseen?

Raymond: Itse henkilökohtaisesti halusin kehittää sarjaa, joka olisi mieluummin haastava ja yleisöä kannustava kuin että se turvautuisi tavallisiin tarinoiden juoniin. Mielestäni Klaani tuo esiin joitain mielenkiintoisia kysymyksiä maailmastamme. Yhteenvetona olin innokas kuvaamaan asennetta. Nuoret ovat läpi vuosien käyttäneet muotia kuvaamaan itseään. Mielestäni Klaanin ulkoinen olemus edustaa tulevaisuuden nuoria ja kertoo paljon heidän asenteestaan ja pyrkimyksistään.

Harry: Hahmomme ratkomat ongelmat heidän uudessa maailmassaan. Teknologian ongelmat, kuinka saada puhdasta vettä ja moraaliongelmat. Kuinka käyttäydyt, jos paikalla ei ole ketään sanomassa, kuinka sinun pitäisi käyttäytyä? Meillä kaikilla on erilaiset vastaukset, kuten Zootin asenne vastaan Amberin asenne.

Mitä ette halunneet lisätä Klaanin kehitykseen?

Raymond: Jälleen kerran, olin innokas kokeilemaan rajoja. Tämän lajityypin sarjana olisi helppoa tulla kliseeksi ja negatiiviseksi sekä sivuuttaa vaikeat aiheet, joita aioimme tutkia. Kaiken kaikkiaan olen todella ylpeä siitä, että säilyimme uskollisina alkuperäiselle idealle kehittää Klaania ja kohtasimme kaiken mieluummin kuin olisimme jättäneet huomiotta aihealueet, joita halusimme tutkia. Toivon, että aiheet ovat provosoivia ja sallivat yleisön vetää omia johtopäätöksiä siitä, mikä on oikein ja mikä on väärin.

Harry: Ensiksi, emme halunneet kuvata väkivaltaa. Klaanin anarkistisessa maailmassa (kuten omassa maailmassamme valitettavasti) jonkinlainen väkivallan muoto on väistämätöntä. Sitä on kuitenkin tarpeeksi elokuvissa. Halusimme näyttää, että on myös muita asioita, joita voi tavoitella.

Miksi sarjassa on niin paljon päähahmoja?

Raymond: Se on välttämätöntä, jotta juoni voi edetä.

Harry: Saippuasarjaksi hahmoja ei ole kovin monta. Useissa englantilaisissa saippuasarjoissa on yli kaksikymmentä hahmoa. Klaanin kehittyessä mukaan tulee uusia hahmoja, jolloin hahmojen lukumäärä nousee. Päähahmoja tarvitaan, jotta juoni voi edetä. Ajatellaan vaikka Dickenin novelleja ja Vanity Fairia tai muita suuria tarinoita.

Minkä ikäistä katsojaryhmää haitte kehittäessänne Klaania?

Raymond: Klaani tähtää katsojiin iältään kahdeksasta kahdeksaantoista, mutta uskomme, että kaikki ikäryhmät, jotka ovat kiinnostuneita saippuasarjoista, nauttivat sarjasta.

Harry: Kahdeksasta kahdeksaantoista. Olen aina uskonut, että aikuistenkin pitäisi pystyä nauttimaan suuresta lastentarinasta. Ajatellaan vaikka mitä tahansa klassista Disney elokuvaa. Oletko nähnyt Toy Storyn? Hyvä käsikirjoitus. Peittoaa uuden Star Warsin tarinallaan ja hahmoillaan.

Miksi sarjassa ei ole yhtään aikuisia?

Raymond: Kaikki aikuiset ovat kuolleet juonemme mukaan, mutta joitain aikuisia saattaa ilmestyä jossain vaiheessa...

Harry: Etkö ole kuunnellut? Kaikki ovat kuolleet virukseen! Vai ovatko? Odota ja näe...

Kuinka kauan Klaanin luominen ja kehitteleminen kesti?

Raymond: Todellisessa ajassa noin kaksi vuotta. Alkaen siitä hetkestä, kun keskustelin projektista kanava viiden Nick Wilsonin kanssa, ja päättyen siihen, kun ensimmäinen kausi esitettiin televisiossa. Mutta kuten aiemmin mainitsin niin olen usean vuoden ajan halunnut tehdä tällaisen televisiosarjan, sillä se käsittelee radikaaleja ja dramaattisia aiheita. Tiedän, että myös Harry Duffin on halunnut kokea saman pitkän aikaa.

Harry: Noin 90 vuotta, joka käsittää vuodet, joiden aikana Ray ja minä olemme ihastelleet tarinoita ja tarinankerrontaa. Ai oikeassa ajassa? Ray heitti idean minulle marraskuussa 1997. Teimme ensimmäisen käsikirjoituksen heinäkuuhun 1997 mennessä.

Miksi päähahmot on sijoitettu ostoskeskukseen?

Raymond: Tarvitsimme tukikohdan, jossa Klaani voisi toimia ryhmänä. Ostoskeskuksessa on kauppoja, joissa hahmot voivat asua. Käsikirjoittajilla on uniikki tausta hahmojen kehitykselle.

Harry: Ihmisen perusoikeuksiin kuuluu turvallinen suoja. Ostaria voidaan suojella. Tärkeintä on se, että se pitää päähahmot yhdessä. Muuten jouduttaisiin tekemään kohtauksia, joissa ihmiset puhuvat itsekseen. Todella tylsää.

Onko Klaani sijoitettu johonkin tiettyyn paikkaan?

Raymond: Klaanin voi sijoittaa minne tahansa maailmassa.

Harry: Sen on tarkoitus olla universaali. Universumissa, mutta kuka tietää missä. Onko se maapallolla? Ehkä. Vain aika paljastaa kaiken...

Kuinka päätitte käsiteltävät aiheet kuten ympäristö, teiniraskaus ja bulimia?

Raymond: Mielestäni nuoret ovat aina olleet yhteydessä henkiseen puoleensa. He ovat enemmänkin maanläheisiä kuin materialisteja. Tämä on mielenkiintoinen ja tutkittava aihealue. Voimme uuden maailman rakentamisen lisäksi keskittyä teknologiaan, ympäristöön ja tieteeseen sekä kaikkeen, mitä voi lisätä hyvään tarinankerrontaan. Olemme myös yrittäneet käsitellä aiheita, joita nuoret kohtaavat elämässään joka päivä. Kiusaamisesta bulimiaan. Kaikki on punottu yhteen tunteiden kanssa, mistä syntyy parasta draamaa. Rakkautta, pelkoja, pettämistä ja kunnianhimoa.

Harry: Katso ympärillesi. Mitä käyttökelpoista sieltä löytyy. Emme halua saarnata, vaan näyttää elämän sellaisena kuin se on. Bulimia on tragedia, joka usein vaikuttaa teinityttöihin. Hyvin läheinen ystäväni kärsi siitä. Hänen kokemuksensa ajautui Salenelle. Näin on tapahtunut kaikkien aiheidemme kanssa. Mikä on tärkeämpää kuin ympäristö? Paitsi tyttö- tai poikaystävä tai idoli? Vitsi vitsi. Päätarkoituksemme on viihdyttää ja pitää yleisön mielenkiintoa yllä. On hienoa, jos sarja laittaa ihmiset ajattelemaan asioita, joita he eivät muuten olisi tulleet ajatelleeksi.

Oliko Klaania kehiteltäessä olemassa ideoita, joita ei kuitenkaan laitettu sarjaan?

Raymond: Luomisprosessi on tuskallinen. Ideoita hylätään ja muutetaan. Lopulta kymmenen prosenttia keskustelluista ideoista käsikirjoitetaan. Jopa siinä vaiheessa ne vielä kehittyvät, kunnes ne kuvataan. Hyvän sarjan voima piilee kirjoittamisessa. Muut alueet ovat tulkinnallisia. Eli joku tulkitsee sitä, mitä kirjoittaja on luonut.

Harry: Tuhansia. Vain muutamaa ideaa kymmentä kohti käytettäisiin. Se on kokeilu. Mikä toimii ja mikä ei toimi. Kysymys on vain mielipiteistä, mausta ja vaistosta. Jotkin nimet kuten Zoot, jonka keksi Dave Fox, tulivat kuin valmiiksi tehtyinä. Joitain muita pitää työstää. Kuten vauvan nimen keksiminen. Mikä toimii Paula Yatesille ei välttämättä toimi sinulle tai minulle. Salaisuus: Bob koira oli alun perin nimeltään Sherbert, mutta koira vastasi paremmin oikeaan nimeensä. Lisäksi nuorimmat näyttelijät olivat ystävystyneet aidon koiran kanssa ja kutsuivat sitä Bobiksi kuvausten väleissä. Päätimme luovuttaa ja antaa koiran voittaa, kun kahdeskymmenes otos oli pilalla.

Minkä viestin Klaani haluaa välittää yleisölleen?

Raymond: Toivon, että viesti on positiivinen. Mitä sarjassa tapahtuu on eri asia kuin mistä sarja kertoo. Kaikki tietävät, mitä Klaanissa tapahtuu, mutta se ei välttämättä ole se, mistä sarja kertoo. Toivoisin, että Ostarinrotat ja heidän kokemuksensa inspiroivat katsojaa ymmärtämään, mihin ihmiset pystyvät ja että aina on toivoa. Pääteemana on maailman uudelleenrakentaminen nuorten toimesta. Kuinka olemassaolo määritellään. Tämä kysymys ja teema ovat haastaneet ihmiskuntaa alusta alkaen. Epäillään, onko kysymykseen vastausta. Kysymyksen sielu on inspiroinut monia hienoja poliittisia mieliä. Olemme käyttäneet useita ääniä kuvaamaan teorioita, kuten Tai-Sanin mystiikka, Brayn maanläheisyys ja Jackin käytännöllisyys. Hahmojen kokemat tunteet ovat meille kaikille tuttuja. Osa näkökulmista on piileviä ja osa herätettävissä. Osa juoksee villinä. Mielestäni kaiken kaikkiaan tarina ja juoni ovat tietyllä tasolla viihdyttäviä, mutta toisaalta toivon vilpittömästi, että ne ovat tarpeeksi yleisöä provosoivia, jotta yleisö voisi kysyä miksi, mitä ja missä.

Harry: Mielestäni olen vastannut osaan jo aiemmin. Emme yritä opettaa, mutta yritämme synnyttää vastakaikua. Sankarillisilla päähahmoilla on positiivinen asenne elämään. Tiedän, että Zoot on hyvin suosittu (osa teistä on todella outoja!), mutta ottaisitteko te hänet todella parhaaksi ystäväksenne? Poikaystäväksenne? Voisi sanoa, että hän on omalla tavallaan positiivinen. Maailman kokoaminen yhteen ei kuitenkaan tapahdu vain yhtä asiaa etsien.

Mikä on parasta Klaanissa ja miksi?

Raymond: Mielestäni parasta Klaanissa on sen mielikuva ja ulottuvuus sekä maamerkkinä oleminen. Rohkea.

Harry: Kaikki. Rakastan sitä. Se on hullu maailma ja arvaa mitä, se muuttuu yhä hullummaksi!

Minkä neuvon antaisit kenelle tahansa, joka lukee tätä ja jolla on idea televisiosarjasta? Miten heidän tulisi kehitellä ideaa?

Raymond: Kirjoittaminen on samanlaista kuin mikä tahansa muu asia elämässä. Jos uskoo johonkin niin sitä pitää tavoitella tarmokkaasti eikä välittää muiden ajatuksista. Jos uskoo johonkin koko sydämestään niin tavoite on oikea. Kellään ei ole täysiä oikeuksia sanoa, mikä on hyvää tai huonoa kirjoitusta, vaan kokemus on subjektiivista. Kokemukseni mukaan avain menestykseen kirjailijana, kuten missä tahansa elämän osa-alueessa, on kärsivällisyys ja sinnikkyys. Mikään ei toimi yhtä hyvin kuin sinnikkyys, mutta se voi kuitenkin viedä aikaa, mikä vaatii kärsivällisyyttä.

Harry: Yleisin ongelma televisiosarja ideoissa on se, että vaikka ne ovat jännittäviä niin niistä puuttuu tietty ajattelutapa. Niiden perusta ei pidä tai kehity tietyn ajan kuluessa. Neuvoni on, että älä käsikirjoita ensimmäistä jaksoa, vaan kymmenettä tai sadatta ja kymmenettä. Jos se on edelleen kiinnostava niin sinulla saattaa olla voittaja.

Onko Klaani jatkuva sarja?

Raymond: Harry Duffin ja minä sekä kaikki Cloud 9 tiimin jäsenet uskomme, että Klaani voisi jatkua ikuisuuden. Päättäjinä ovat kuitenkin yleisö. Niin kauan kuin fanit haluavat seurata sarjaa niin jokainen tiimin jäsen jatkaa sitä ilolla.

Harry: Rayn ja minun mielestäni se voisi jatkua ikuisuuden. Mutta te päätätte. Se kestää niin kauan kuin te katsotte sitä.

Mihin aikakauteen Klaani sijoittuu? Kuinka kauan aikuisten katoamisesta on?

Raymond: Mielestämme siitä on kulunut yhdeksän kuukautta.

Harry: Ajattelemme, että kuudesta yhdeksään kuukautta.